Door de lucht en ruimtevaart achtergrond van het moederbedrijf en de opgedane ervaring in de racerij, zorgde ervoor dat Matra de bedenker en ontwikkelaar was van vele innovatieve ontwikkelingen in de auto-industrie.
Zelfs toen Matra Automobile niet meer onder haar eigen naam maar onder de vlag van Renault opereerde, zat de design en ontwikkelings afdeling van Matra niet stil. Dit leverde het volgende overzicht op:
• Composiet materialen 1965, gebruikt voor de productie van de Matra Djet
• Monocoquechassis 1967, gebruikt voor de Matra M530
• Dwarsgeplaatste middenmotor en drie zit plaatsten naast elkaar 1973, gebruikt voor de productie van de Simca Matra Bagheera
• De eerts S.U.V. 1975, resulteerde in de productie van Simca-Matra Rancho
• Eerste productie auto met een thermisch verzinkt chassis 1980, deze techniek werd op de Matra Murena toegepast.
• Eerste Europese M.V.P. 1984, resultaat de Renault Espace
• Elektrisch aangedreven stadswagen met in hoogte verstelbare achterwielen 1992, prototype Renault Zoom
• Eerste M.P.V. Coupe met scharnierdeuren 2000, resultaat de Renault Avantime en invloed op de gehele Renault lijn.
• Ultra moderne en lichte buggy 2000, resultaat productie rijpe Matra M72
• Zeer compacte en milieuvriendelijke M.P.V. 2003, resultaat prototype Matra P75
Eind 2003 koopt het befaamde designstudio Pininfarina de design- en ontwikkelings afdeling van Matra. Dat deze afdeling dan ook onder “eigen” naam verder mag ( Matra Automobile Engineering ) gaf des temeer aan dat Pininfarina de know how die Matra op dit gebied had opgebouwd zeer wist te waarderen. Het eerste Pininfarina product waar Matra ook een inbreng in had was de Enjoy naar aanleiding van het 75-jarig jubileum van de firma Pininfarina.
OVERZICHT VAN DE STUDIE MODELLEN
Matra M25 "little dragster":
Matra heeft in de ontwikkeling van auto's niet stil gestaan, en kwam in 1989 uit met de M25. Een 1800cc, 4 cilinder, 200pk centraal gelegen geturboriseerde injectiemotor in een 650 kg zware auto resulteerd in een geleid projectiel die zijn bijnaam eer aan doet. Van 0 tot 100km/h in 4,3 seconden ! Dat is sneller dan menige Ferrari. Het chassis is van Aluminium en de carosserie van Carbon-epoxy sandwich laminaat. Rondom schijfremmen.
Renault Espace F1:
In 1994 bouwde Matra een Formule 1 versie van de Renault Espace. De motor is een F1 Williams Renault V10 met 820 PK !, die met 15.000 toeren per minuut een topsnelheid haalt van over de 300km/h. Van 0 tot 200km/h in 7,5 seconden.
P19 "Espace Miniature":
In 1981 bouwde Matra een conceptauto voor een kleine uitvoering van de Renault Espace.
P31:
Deze conceptauto was een onderzoeksproject met als doel een gezinsauto die in staat zou moeten zijn om 100km te rijden op maar 3 liter benzine. De gladde druppelvormige carroserie zonder uitsteeksels had een zeer lage luchtweerstandscoefficient van (Cx) 0,20.
P41:
Deze conceptauto was een onderzoeksproject met als doel een MPV met kleine afmetingen.
P43 "Matra Roadster":
Deze roadster uit de jaren 90 (met een hint naar de M530) was een ontwerpstudie. Het is nooit tot productie gekomen, wat erg jammer is, want de auto had zeker succesvol geweest. Kijk maar eens naar de Mazda MX-5 van nu, die lijkt er toch wel heel erg veel op.
P50 Zoom Électrique:
In 1992 presenteerde Matra de Zoom op de autosalon van Parijs. Deze elektrische conceptauto had een topsnelheid van 120 km/h en een bereik van 150km. Parkeren in een drukke stad ? Voor deze kleine auto geen probleem. De achteras roteert tot onder de auto, wat het mogelijk maakt om deze kleine auto gewoon achteruit tegen het trottoir te parkeren.
P55:
De vierpersoons MPV variant op de Zoom (P50)
P57:
|
P48: |
|
|
|
|