Niets aan de Bagheera was gewoon. Zelfs het concept van de wagen was anders. Je kon de Bagheera niet in een specifieke categorie plaatsen. Echter werd de Bagheera natuurlijk het meest in de categorie van de sportwagens geplaatst.
Als we de Bagheera vergelijken met de normen voor een sportwagen uit de jaren ’70 zie je meteen dat deze Matra meer was dan alleen een doorsnee sportwagen. De luchtweerstand van de Bagheera was 0,33 CX tegen de toen gebruikelijke 0,44 CX. Drie zit plaatsten naast elkaar waren uniek in de wereld.
Daarnaast had de Bagheera een uitstekende wegligging, mede door zijn dwars geplaatste middenmotor en diverse toepassingen uit de autosport technologie van Matra Sports. Daarnaast was de bagageruimte voor een sportwagen zeer ruim te noemen.
Niet voor niets dat er in een van de Bagheera folders de volgende zin werd gebruikt: “ontdek deze auto. Test hem zelf. En beleef die kennismaking als een grote verassing.”
Naast de vele positieve aspecten van de Bagheera was er ook een groot negatief aspect, de roestgevoeligheid. De gevolgen van roest werden vaak door de polyester carrosserie goed verborgen gehouden.
De Bagheera reeks heeft bestaan uit een standaard uitvoering ( vanaf 1973 ) en een snellere S-versie ( vanaf 1976 ). De Bagheera werd in 1977 optisch en motorisch aangepast en ging verder onder de naam Bagheera type 2. Daarnaast waren er speciale uitvoeringen zoals de Courrèges (vanaf 1974 ), genoemd naar de franse modeontwerper die deze versie aankleedde.
De Courrèges werd later opgevolgd door de Bagheera X. Een ander apart model was de Bagheera Jubilee. De laaste serie Bagheera’s droegen inmiddels de naam Talbot Matra. In 1980 rolde de laatste Bagheera uit de fabriek in Romorantin